pondělí 12. září 2016

Moonriser

Před nějakým časem se nám ozval Tomáš s nabídkou otestování hry v rámci našeho Klubu deskových her. Moonriser máme doma už nějaký ten čas, stihli jsme si ho několikrát zahrát, takže vám přinášíme recenzi na druhé (už trochu pozměněné) vydání. Je to vůbec poprvé, kdy nás někdo o něco takového požádal. Jde o hru, která není (zatím) k dostání v obchodech. Sám za sebe ale věřím, že se to časem změní. Moonriser si to určitě zaslouží. Jedná se o sci-fi budovatelskou hru, kde těžíte krystaly, stavíte budovy a snažíte se postavit co nejlepší a nejproduktivnější impérium. To vše ve vesmíru a na ploše, kterou mohou okupovat ještě další tři hráči.



Začíná se skromně. Jen základna, startovní počet surovin a spousta místa na stavění dalších budov. Ty máte buď v ruce, nebo se nachází ve společném balíčku na stole. Z ruky stavíte pouze vy, balíček na stole může využít ve svém tahu kterýkoliv hráč, co na to má suroviny. Vše se odehrává na předem sestavené hrací desce, skládající se z šestihranných polí, na které se pak pokládají stavby. Na těch polích mohou být další bonusy či postihy. Jde o to využívat postavené budovy co nejefektivněji k tomu, aby poskytovaly vysokou produkci.


Produkce je totiž základem všeho. Když na to máte, postavíte. Když ne, musíte čekat. A každé nevyužité kolo znamená propad vašeho impéria. Většinou se nám stávalo, že když vynecháte jedno jediné kolo, doháníte pak protihráče jen velmi těžce. Produkční budovy poskytují produkci samy o sobě, ale mohou mít také různé podmínky. Ty jsou vyznačeny na kartě budovy. Až po splnění podmínky se budova "rozjede" a začne sypat krystaly. Tyto podmínky jsou asi nejdůležitějším prvkem celé hry. Odvíjí se od toho celá strategie dalšího budování. Nemůžete si produkční budovu zastavět jinými, protože se připravíte o spoustu krystalů.


Krystaly jsou čtyř barev. Modré a zelené slouží na výstavbu či dobrání karet do ruky, červené vám kromě stavby dovolují také využívat bonusů jako postavit více budov v jednom kole, nebo je vylepšovat. Žluté označují vítězné body. Ve hře funguje také obchodování, kdy si v poměru 1/4 můžete vyměňovat krystaly za jiné. Každé kolo probíhá ve třech fázích. Plánování (zde si můžete dobrat karty do ruky), výstavba a produkce a obchod. Každý hráč odehraje všechny fáze, pak může hrát další. Vaším úkolem je mít na konci hry - to znamená po obsazení kompletního herního plánu budovami - nejvíce vítězných bodů. Ty můžete získávat vícero způsoby. Stavět nákladné budovy či měnit při přebytku surovin za krystaly.


A co na hru říkáme my? Druhá verze hry Moonriser je mnohem lépe hratelná a to i tím, že zmizel (pro nás) zbytečný prvek boje. Naopak co člověku, který hrál i verzi předchozí, může chybět, je označení kapacity skladu. Díky vylepšené kartě hráče máte prakticky neomezenou zásobu vyprodukovaných žetonů a máte tak stále co stavět, není na co šetřit a hra běží velice rychle. Samotné karty budov už nemají funkci skladu a je tudíž problematické, jak by se označení kapacity na kartě hráče dalo vytvořit. Možná to nejde. Ale je to škoda.

Moonriser jako takový je rozhodně velmi návyková hra. Po několika kolech získáte přehled, začnete rozvíjet vlastní strategie - k čemuž lze využít i produktivní sousedství - tedy karty soupeře. Propojení hry s luxusní grafikou (která je sice zatím vypůjčená, ale návrhy na vlastní design vypadají super) a prostředím měsíce je něco, co se musí prostě líbit každému. Vyzdvihnout si zaslouží i možnost hrát až ve čtyřech lidech, poměrně snadná pravidla a herní dobu okolo jedné hodiny - víc prostě není potřeba. Zásoba karet staveb je obrovská, a proto nehrozí, že by byla další hra stejná. Za nás pouze doufáme, že se vychytají drobné mouchy a budete si moci hru koupit a zahrát - Moonriser se opravdu vyplatí vyzkoušet. 

Pokud vás hra zaujala, nezapomeňte, že si ji můžete zahrát i na 4. Valašském deskohraní.  A jestli nechcete, aby vám něco uniklo, koukněte na stránky Moonriser.

(Při hře, kterou vidíte na fotkách, jsme zapomněli na pravidlo označování karet)

Žádné komentáře:

Okomentovat