pondělí 5. září 2016

Poselství práva | Brandon Sanderson

Po dočtení trilogie Mistborn, který vlastně není trilogií, jsem se dozvěděl, že vlastně není trilogií. Tak to nějak začalo. Pro mě je Mistborn celkově symbolem pro hnusné obálky, ale vynikající příběh. Čtvrtý díl se nijak nelišil, zprvu teda minimálně tou obálkou. Nějací dva týpci, zbraně a steampunk? Tak na mě obálka působí a moc se mi to na první pohled nezdálo. Mistborn byl přece vždy orientován do starší doby, žádné střelné zbraně ani podobné vychytávky. Samostříly, meče, nože a alomancie. Starý dobrý Mistborn. Tím se ale ve čtvrtém pokračování nebudeme zabývat.



Hned na začátku nás příběh zavede mezi úplně neznámé postavy, do neznámého prostředí a k neznámému problému. Tu už jsem začal předpokládat, že se asi na nic z předchozích dílů těšit nemám. Možná jsem si to neměl tak moc vsugerovat do hlavy, že by tam třeba něco mohlo být. Nebylo. Kromě občasné zmínky o dobách minulých a velkém vůdci a tak dále, nečekejte žádné pokračování známého příběhu. I kvůli tomu jsem měl velký problém se začíst a tak i první třetina knihy trvala asi půl roku. Po přestávce jsem tomu dal znovu šanci. Vyplatilo se to?


Když jsem akceptoval tu změnu doby, šlo to pak už celkem dobře. Sanderson svůj další příběh rozvíjí pomalu, ale ke všemu se dostane. Navíc zde dostává mnohem větší prostor feruchemie, což já osobně vítám. Hlavní postavy jsou sice takovým archetypem sympaťáka a jeho zvláštního kamaráda, ale nedá se jim upřít humor, kterého je v jejich přítomnosti (ať už v jakékoliv situaci) dost. To samé platí i o akčních scénách, kdy se mrtví počítají na desítky. A to během několika okamžiků. Vyřešit mizení důležitých lidí, to chce nějakou zkušenost. Proč by se toho neujal třeba bývalý strážce pořádku v neúrodných pustinách? 

Čtvrtý Mistborn funguje relativně dobře. Možná by fungoval ještě lépe, kdybych ho četl nezávisle na předchozích knihách. Ty nastavily laťku očekávání hodně vysoko. Pak jsem měl problém se začíst, vyrovnat se s tou změnou a přijmout to. Když už se stalo, kniha mě chytla, bavila a protože se příběh neuzavřel, navnadila i na pokračování. Pokračování, ve kterém už bude jasné, o co tam půjde, kdo tam bude a kdy se bude odehrávat. Těším se na to.

Hodnocení: 70%

Brandon Sanderson, Poselství práva, Nakladatelství Talpress: 2013 (orig. 2011), překlad Milena Poláčková, 301 stran.


Žádné komentáře:

Okomentovat