středa 19. října 2016

Zázračná kněžka | Jiří Mikulík

Moc dobře si pamatuji, jak jsem na základní škole o přestávkách, doma po škole nebo za sychravých podvečerů četl zvláštní knihy, jejichž děje jsem se mohl přímo účastnit coby hlavní hrdina. U nás ve městě se daly v jednom zvláštním knihkupectví sehnat gamebooky hlavně od Livingstona, takže jsem vyrostl na nich. Když se nám Jirka ozval s tím, že bychom mu mohli jeho gamebook zrecenzovat, nebylo nad čím přemýšlet. Už dlouho jsem si žádnou knihu nezahrál a vlastně i zapomněl na to, jak je to skvělá záležitost. Zvláště, když je dobře napsaný. A na to si u Zázračné kněžky nemůžu stěžovat.


První část knihy, totiž vysvětlování pravidel, principů a vlastností je zároveň příjemným úvodem do celého světa a slouží k představení naší postavy. Zjistíme, s čím během čtení můžeme počítat, jací můžeme být a jakou stezkou se vydat. Válečník, hraničář nebo vrah? Je to vyloženě na vás, jak se během knihy zachováte, jaké si uděláte jméno. Máte k dispozici svůj deník, kostky vám rozhodnou o základních atributech postavy, vyberete si vybavení a příběh může začít. Princip boje je vymyšlen opravdu důmyslně, bere v potaz váš atribut zacházení se zbraní a soubojová tabulka na konci hry je rozmanitou škálou bojových situací. 


Děj knihy nezaostává. Jste nadaný vyšší mocí, jdou po vás lovci, vaším úkolem je dostat se do chrámu, kde by vám snad mohla pomoct nějaká zázračná kněžka. Klišé? To je úplně jedno. Jedna věc je popis toho, o co by v knize vlastně mělo jít, jiná věc je si pak krok za krokem tu cestu vyšlapat. Být u každého rozhodnutí, souboje či nalezení pokladu. O tom gamebook je. Navíc jednotlivé pasáže jsou plnohodnotnou fantasy, ve které ale nehraje roli nějaký hrdina. Jste to vy. A ať už se jedná o popis prostředí, postav nebo navození atmosféry, v tomto je autor opravdu dobrý. Kniha baví, protože stojí na pevných základech dobře napsáného textu.



Pokud bych se měl pochlubit s mým zážitkem při hraní, bylo to následovně. Kostky na začátku rozhodly o tom, že budu dement s dřevěnou nohou, protože mi padlo 1 na zacházení se zbraní a 2 na vitalitu. Naštěstí mezi hody kostkou nejsou tak propastné rozdíly, ale nejsilnější jsem tedy rozhodně nebyl. Udělal jsem ze sebe hraničáře, protože můj styl je chodit neprobádanými cestami, ne po obchodních stezkách. Proto jsem možná taky narazil na nějakého démona, u kterého jsem měl paradoxně z pekla štěstí, protože mě zachránil jeden jediný lektvar, který jsem měl u sebe. Celkově bylo mé dobrodružství plné zvratů a zvláštních okolností. Určitě si před hraním druhého dílu vyzkouším i jinou cestu. Protože u tohoto gamebooku je jich velké množství, zato úspěšný konec je jen jeden.


Je nutno podotknout, že vaše postava vám zůstane do dalšího dílu, takže rozhodnutí dělejte s rozvahou. Jinak nezbývá popřát nic než jen si to pořádně užít, což je díky hratelnosti, skvělému zpracování soubojů a zajímavým výběrům možností po celou knihu vcelku jednoduchá záležitost. A pokud si myslíte, že jen chválím, tak tu mám i jednu výtku. Kniha má trochu větší formát než jsem čekal (to by ničemu nevadilo) a její vazba je dost křehká. Určitě by prospěly trochu tvrdší desky, i při tom hraní v posteli by se to nemuselo tak kroutit. Tato věc ovšem nemá žádný vliv na hratelnost, nejspíše to ani nebudete vnímat, dokud se nevzpomenete na tuhle větu. Celkově jsem spokojený, nadšený a těším se na další díl. Přeci jen knihy jsou na pokračování a já to se svým hrdinou chci dotáhnout až do úplného konce. A nemusíme na něj ani dlouho čekat, protože dvojka vychází už v listopadu.

P. S. Na začátku je mapa díky které máte přehled o tom, kde se vaše postava právě nachází. Plusové body.

Hodnocení: 100%

Jiří Mikulík, Zázračná kněžka, Gabriel Knox gamebook, 2016


Žádné komentáře:

Okomentovat