čtvrtek 28. května 2015

Yorrân - věčný příběh o touze, hledání a cestě

Už jste zahlédli Yorrân? Pokud ne, není se příliš čemu divit. První kniha s názvem Poutník teprve vyjde a ještě k tomu vlastním nákladem samotného autora. Zajímá vás víc? Čtěte.


Súrwan se na něho klidně podíval a odpověděl: „Naše poznání a vědomosti nejsou určené pro běžné oči a uši. Dlouho trvá, než člověk pochopí, jak je správně používat. V nepovolaných rukách škodí. Brinové nepotřebují, aby se o nich příliš mluvilo. Kdo je potřebuje a je připraven, si k nim cestu najde. Cesta ho přivede.“


Příběh by mohl nalákat především milovníky fantasy. Jedná se totiž o úplně nový svět, který se zrodil v hlavě Jana Dobšenského. A protože o knize samotné se můžete spoustu věcí dočíst na oficiálních stránkách, pojďme se raději rovnou poptat na pár konkrétních věcí.
_________________

Píšeš, že příběh nosíš v hlavě už deset let. Byl jsi od počátku rozhodnutý vydat knihu vlastním nákladem, nebo jsi zkoušel oslovit některé nakladatelství?

Ten příběh skutečně nosím v hlavě téměř deset let, ale ještě před pár lety by mě ani ve snu nenapadlo, že někdy budu vydávat knihu. Ta představa pro mě byla skutečnou nefalšovanou „fantasy“. Protože jsem nikdy neplánoval, ani netoužil být spisovatelem, tak jsem několik dlouhých let v sobě nutkání psát úspěšně potlačoval. Po určité době už to prostě nešlo. Navíc nastaly v mém životě jisté změny, díky kterým se zčistajasna našel čas na „psaní“. To jsem bral zpočátku spíše jako terapii. Psal jsem, abych se zbavil „vnitřního přetlaku“. Tak to běželo pár let, příběh bobtnal, rostl, až jsem se rozhodl dát ho „v plen“ své rodině.  Kupodivu se to docela líbilo. Teprve to byl okamžik, kdy jsem začal uvažovat o případném vydání. Přiznám se, že první seznámení s realitou českého knižního trhu byl docela šok. Myslím tím obrovskou nabídku témat a knih a z toho plynoucí, téměř nulové, možnosti neznámého autora najít vydavatele.
Řekl jsem si, že tudy asi cesta nepovede a raději zkusím nějakou soutěž. Přihlásil jsem dvě kapitoly z knihy do povídkové soutěže O nejlepší fantasy. K mému překvapení se jedna z nich se dostala až do finále. Dokonce jsem při té příležitosti dostal nezávaznou nabídku, příběh nebo jeho část publikovat. To jsem po delším zvažování odmítl, nebo lépe řečeno, odsunul s tím, že chci nejdříve znát reakce čtenářů, protože ti jediní rozhodnou, zda si Yorrân své místo na slunci zaslouží. No a pak už to byl jen krůček k rozhodnutí vyzkoušet crowfunding a startovač.


Inspiroval Tě nějaký autor? Popřípadě máš nějaké oblíbené spisovatele, ke kterým by ses chtěl stylově "přiblížit"?

Jistě. Myslím, že každý začínající autor má nějaké vzory, jinak to snad ani nejde. Nemohu však říci, že bych měl jeden vzor. Dobře napsaná a čtivá fantasy musí splňovat, podle mého názoru, několik předpokladů. V každém z nich mám svého favorita. Na „desetibojaře“, který by plnil všechna má kriteria, jsem ještě nenarazil :).
  1. 1.   J.R. Tolkien. Myslím, že tady se mnou bude každý čtenář souhlasit, že jeho svět byl první a zároveň je nejlepší. Středozemě skutečně „žije a dýchá“. Konec konců na svém světě pracoval takřka celý život. Někdy si říkám, až jednou za tisíc let vykopou někde archeologové Tolkienovi spisy, tak ten jeho svět vezmou příští generace jako skutečnost. Obdivuji jeho Silmarillion.
  2. 2.   D.Brown. Každý opravdu dobrý příběh, jakéhokoliv žánru by měl obsahovat nějakou záhadu, tajemství, které nedovolí čtenáři přestat číst. Mistrem takového stylu psaní je pro mě D. Brown. Obdivuji, jak dokáže postavit osnovu příběhu a udělat záhadu i z toho co vlastně ani záhada není. Mistrně zavádí čtenáře do slepých uliček, aby ho v následujícím okamžiku otočil naprosto netušeným směrem. Fakt jsem si užil Šifru mistra Leonarda. O to více, že to je téma, které mě zajímá.
  3. 3.   P.Coelho. Dobrá kniha má vždy nějaký hlubší podtext, poselství, zkrátka to nedefinovatelné co vám zabrnká na nějakou skrytou strunu. To jsou pak knihy, ke kterým se čtenář vrací. Jeho Alchymista je pro mě nedostižným vzorem, jak lze útlou knihou vyprávět krásný příběh.
Dočkáme se více knih z prostředí Tvého světa?  Yorran zatím slaví na startovači úspěch. Budeš případně zkoušet vydat i další knihy stejnou formou?

Já bych si netroufal napsat, že Yorrânova kampaň slaví úspěch. Myslím, že blíže pravdě bude, že splnila to, co jsem očekával. Mým cílem bylo získat prvních pár desítek čtenářů, kteří mi nastaví zrcadlo. Myslím, že jejich hodnocení bude jednoduché a jednoznačné. Líbí, nelíbí, bavilo, nebavilo. To rozhodne o tom, zda budu po kampani hledat nakladatele a vlastně to rozhodne i o tom, zda budu ve svém hledání úspěšný. Nevěřím, že bych bez kladných hodnocení našel vydavatele ochotného riskovat nějaký větší náklad.
Takže abych to shrnul. V případě kladného čtenářského ohlasu je nabídka pokračování prostřednictvím crowfundingu velmi pravděpodobná. Myslím si, že kampaň ve startovači je naprosto ideální ke zjištění čtenářského ohlasu před nějakým oficiálním vydáním.
Děkuji za otázky a prostor na vašem blogu. Jan Dobšenský.

____________

Nezapomeňte se podívat na Startovač, kde máte ještě několik dní možnost podepsaný výtisk zakoupit a podpořit tak Yorrân.

Žádné komentáře:

Okomentovat