čtvrtek 9. dubna 2015

Ú.P.V.O. - Žabí mor

Na začátek celé této recenze musím otevřeně přiznat jednu věc. Nečetl jsem Hellboye (když do toho nepočítám povídkovou knihu Melouchy). Nebudu se tu plácat po rameni, jak je mi všechno jasné, proč se děje tohle a proč se oni chovají takhle. K Ú.P.V.O. jsem přišel náhodou, u první povídkové knihy, a vlastně ani u té druhé, mi neznalost Hellboye nijak výrazně čtení neovlivňovala. V Žabím moru už to trochu znát bylo. Neustálé odkazování na události z první, druhé nebo páté knihy Hellboy se přehlédnout nedalo. I přes to všechno jsem se ale do Ú.P.V.O. pustil s chutí a velkým očekáváním.


Ono možná všechno zlé je k něčemu dobré. Má negramotnost co se týče Hellboye mě (zatím) uchránila od vypěstování si závislosti na postavě samotné. A proto mi Hellboy v těchto knihách nechybí a nemám potřebu si stěžovat na jeho nepřítomnost (na rozdíl od hlavních postav samotných). Samotný tým Ú.P.V.O. je mi velmi sympatický. A pokud nemáte načtené dvě předchozí knihy, vůbec to nevadí. Žabím morem totiž začíná úplně nové dobrodružství, které na první a druhou povídkovou knihu nenavazuje. Jen vás bude otravovat, že máte na knize číslo tři a jednička s dvojkou chybí. To se dá napravit jednoduše během jedné objednávky.


Samotný děj knihy pro mě nebyl žádným neskutečným překvapením. Komiks je sice plný různých zvratů a celkem dost se zamotává, ale na straně druhé je tu i pomaleji plynoucí dějová linka, která to tak trochu vyrovnává. Po akční scéně přijde uklidnění, když je dlouho klid, tak přijde akce. Tým Ú.P.V.O. se tentokrát musí vypořádat s trochu rychle rostoucí plísní (jen o trochu rychlejší, než má dva dny starý chleba z Kauflandu). S lidmi se začnou dít trochu divné věci a pro Abeho Sapiena to bude mít i osobní dohru.


Kdyby měl tento komiks ve své režii někdo jiný, možná bych chválou i pošetřil. Ale kombinace Mignola - Davis se rozhodla mě nenechat v nerozhodnosti. Kresba samotná se nese v klasickém stylu, na který jsme u těchto autorů zvyklí. To znamená paráda, ať už je na stránkách komiksu relativní klid nebo tam hoří tucet žabích zplozenců. Do hodnocení zahrnuji i fakt, že neznalost neomlouvá. Příště už těm odkazům na knihy s Hellboyem budu rozumět.

Hodnocení: 4/5

Mike Mignola, Ú.P.V.O. Žabí mor, nakladatelství Comics Centrum (rok vydání 2015, orig. 2004), překlad Jan Kantůrek, 128 stran.


Děkujeme nakladatelství Comics Centrum za výtisk k recenzi, pokud vás Ú.P.V.O. zaujalo,můžete si všechny tři knihy objednat zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat