čtvrtek 2. dubna 2015

Blogové spolupráce - naše zkušenosti

Spolupracovat s nějakým obchodem či nakladatelstvím, je vždy zajímavou zkušeností. I když se do spoluprací neženeme, nemáme potřebu mít ji se všemi, stejně jsme si jich pár vyzkoušeli. Některé dopadly mizerně, jiné vydržely delší dobu a ty nejlepší trvají. Všechno je to o tom, jak jsou s vámi nakladatelé (nebo obchody) spokojeni a jak jste spokojeni vy s nimi. V tomto článku se první zaměříme na spolupráce, které jsme vedli s Verčou odděleně, ještě před společným blogem. Potom dostanou prostou spolupráce na našem společném blogu Čteme oba, na kterém si tento článek teď čtete.



Na svém starším blogu jsem spoluprací moc neměl. Na úplném začátku jsem vyhledal Fragment, který mi pak posílal knihy jako Eragon, Percy Jackson a poslední díly Podzemí. Sem tam taky nějakou detektivku (Mráz, Řez). Spolupráce s Fragmentem nebyla špatná, ale časem mě omrzely tituly, které vydávají a zároveň zmizela jakákoliv prestiž, protože s nimi spolupracoval opravdu každý. Takže jsem tuto spolupráci nechal "vyšumět" a život šel dál. Ještě se zmíním o jedné knize od knihcentrum.cz. Pak mě z jejich seznamů už nezaujalo vůbec nic, takže bylo jasné, jak to dopadne. Od té doby to bylo bez recenzních výtisků, které ale stejně zaujímaly jen kapku v moři mých recenzí a článků.

U mě na blogu to nebude tak zajímavé, protože jsem poměrně dlouho žádné spolupráce neměla. Po nějakém čase se objevil Egmont, se kterým to bylo poměrně vtipné. Dali mi volnou ruku. Přečetla jsem si díky nim nějaké Star Wars a pak Hraničářova učně. Nemusela jsem o nic žádat. Vždy jsem poslala odkaz na recenzi a za pár dní jsme měla doma jinou knihu. Zpětně vůbec nechápu k čemu nakladatelství bylo, že jsem recenzovala třeba šestý díl série. Vyhrála jsem u nich titul nejaktivnějšího blogera (za což mi náležely nějaké odměny ve formě knížek) a v té chvíli spolupráce skončila. Přestali všem odepisovat, snad půl roku měnili na stránkách design a nejspíš i firemní pracovníky. Od téhle jejich odmlky už jsem o nich neslyšela.

David a Verča - http://www.ctemeoba.cz/
Spolupráce na našem společném blogu vypadají následovně. Chvíli trvající spolupráce s Millennium Publishing nám přinesla dvě PDFka nových knížek. Podivné bylo, že po napsání recenzí chtěli, abychom knihy ohodnotili na všemožných serverech (např. Kosmas). Hvězdičky jsou asi důležité. Vůbec se nám tahle forma nelíbila, protože kdybychom se dostali k něčemu, co by se nám třeba fakt nelíbilo nebo nesedlo, nakladatelství by to asi neslo špatně a vyvodilo z toho i důsledky. Další spolupráce se odehrála nedávno. Obchod dobré-knihy.cz nám nabídl volný výběr knihy nebo komiksu do určité částky. Zvolili jsme komiksového Wolverina: Ještě žiju. Tak uvidíme, jaký to bude mít ohlas.


Ze spoluprací, které na našem blogu opravdu fungují a máme z nich radost, to jsou ty s Epochou a hlavně s Comics Centrum. Epocha nás oslovila nedávno, máme od nich dvě knihy ze série Kladivo na čaroděje. Taky jsme je dostali do soutěže, takže z nich má radost ještě i někdo jiný. Co se týče Comics Centrum, tam je seznam trochu delší. Ale pozor, není to spolupráce jednostranná. Spoustu komiksů jsme dostali, spoustu jich koupili. Jsme s nakladatelstvím v kontaktu, snažíme se podpořit vydávání jejich titulů a také zviditelnit některé projekty i na našich stránkách. Z této spolupráce máme velkou radost, protože jejich komunikace a zpětná vazba je rychlá a příjemná. Navíc se naše objednávky málokdy obejdou bez toho, aniž bychom nedostali něco navíc. Plakáty, klíče nebo limitované edice obálek. Člověk pak ví, že to má smysl. Je to úplně jiný systém než dostat knihu - napsat recenzi a tohle opakovat pořád dokola. Člověk by neměl jen sedět s nataženou rukou a čekat, až dostane něco zadarmo. Pro nás to dnes ráno znamenalo odeslat platbu na neskutečně Kolosální knihu, protože něco takového se tu objeví málokdy. A když už to tu je, chceme být součástí.

Spolupráce příliš nevyhledáváme (samozřejmě něčemu zajímavému se nebráníme :)), číst knihy jako povinnost nás neláká. Fantasy literatura je výjimkou, ještě když si ty tituly chceme stejně přečíst. Co se týče komiksů, tam je to obdobné. Nechávat si posílat jednu knihu za druhou a chrlit recenze jak na běžícím páse sice může někoho bavit, ale pro nás to rozhodně není. Jak jste na tom se spolupracemi vy? Které nakladatelství vás příjemně překvapilo nebo naopak trochu naštvalo? Nebojte se to tu napsat, komentáře jsou zakódovány do jazyka, kterému nakladatelé nerozumí! :))

5 komentářů:

  1. Dřív jsem psala recenze na jeden literární server, ale chci se věnovat spíš psaní pro svůj blog, takže na to teď nemám moc čas. Navíc se mi moc nelíbilo, že když jsem si napsala o nějakou zajímavou knihu, už ji měl jiný redaktor, takže jsem recenzovala hlavně takové, o které neměl nikdo zájem (i když i mezi nimi jsem si našla spoustu skvělého čtení). Pak jsem začala psát pro jedno místní (největší a nejstarší) knihkupectví. Spolupráce milá, propagace funguje oboustraně. Poslední dobou ale špatně stíhám termíny, tak to se spoluprací nepřeháním (většinou 1 kniha za měsíc nebo za 2 měsíce).
    Můj blog: www.tichy-koutek.cz

    OdpovědětVymazat
  2. No ja jako ta nejvetsi najivka napsala hned Fragmentu, protoze s nim spolupracoval uplne kazdy a co jsem tak videla tak brali uplne kazdeho. Napsali mi ze nemaji zajem, protoze mam malo zkusenosti :D, blog jsem mela pres rok. To me trochu nasralo tak jsem pak uz nikomu nepsala. Pak se mi jednoho krasneho dne ozvalo Knihcentrum a po nem MegaKnihy. Na Megaknihy samozrejme vsichni drzkuji ale ja jsem s nima zatim nemela problem, krom toho ze po me chlapem pres spoluprace s bloggery chtel chtel moje telefonni cislo a mel u me napsano ze nekomunikuji, pritom se mi pres 2 mesice neozval :D Po tom co ho vyrazili je to hnedle lepsi :3

    OdpovědětVymazat
  3. Já mám se spolupracemi jen pozitivní zkušenosti. Nejdéle spolupracuji s Albatros Media, kteří mě oslovili pár měsíců po začátku blogu. Ráda si u nich knížky vybírám a ochotně jim pak recenzuji ARC e-knihy (tedy pro CooBoo), protože za to všechno, co pro nás dělají a jak se starají, jsem ráda, když jim to můžu oplatit (i když většinou ne tak, jak bych si přála, neb nejsem cílovka :D Ale aspoň propaguju). S Odeonem mám volnou ruku ve výběru, takže taky spokojenost, stejně tak s Hostem, u těch mi vyhovuje forma e-knih. Ale zatím jsem od nich měla jen tři knihy :-) Nejintenzivnější je to právě s Albatros Media. Ale taky to nevyhledávám, na druhou stranu mám poslední dobou málo času, tak jsem ráda, že alespoň něco mě nutí blog nevzdávat :D

    OdpovědětVymazat
  4. Spolupracovala jsem s nakladatelstvími zhruba dva roky, možná trochu déle, a musím přiznat, že jsem byla jedna z těch, kteří ze sebe chrlili jednu recenzi za druhou. :P Ne že bych byla hrabivá (i když... :D), ale vycházelo stále tolik skvělých knih a já chtěla být ta, která všem oznámí, jaká kniha je. Docela se divím, že jsem to tehdy zvládala. Každopádně jsem vloni v létě pomalu nechala spolupráci vyšumět, protože, jak je nahoře zmíněno, stala se z toho povinnost, ne radost, a to mi za to nestálo. .)
    Začínala jsem se Zoner Pressem a Fragmentem, ale postupně jsem se vyšplhala nahoru a nakonec jsem byla zatraceně hrdá na spolupráci s Tritonem a poté se Strakami na vrbě. Popravdě, hlavně ty Straky. Tahle spolupráce mě málem u recenzování udržela. Málem. :D Takhle už si píšu jen sama pro sebe a vyhovuje mi to. .))

    OdpovědětVymazat
  5. Moc zajímavý článek :) Mám ke spolupracím podobný přístup jako vy. Příliš to nevyhledávám. Moje jediná delší spolupráce je s idnesem, kde mi vyhovuje jejich vřelý přístup. Ale nechci to přehánět - nerada bych, aby se kvůli hromadě recenzních výtisků stala ze čtení povinnost místo zábavy.

    OdpovědětVymazat