sobota 10. ledna 2015

Húrinovy děti

Tato kniha nepatří k těm, které by se recenzovaly lehce. Je totiž problém si udělat objektivní názor na knihu autora, který vás svými ostatními knihami úplně pohltil. Stává se pak, že na knize ani nevnímáte to, co by vám u jiných vadilo nebo vás rušilo. A přesně tohle se mi stalo u Húrinových dětí od Tolkiena. Všichni známe Pána prstenů, s příchodem filmu před pár lety už všichni známe i Hobita, a najdou se zde i tací, co mají nějaké podvědomá o tom, že těch příběhů je mnohem více. A jeden z nich je právě obsažen v této knize. Není to kniha o klidném životě, lásce a rodinné pohodě. Kletba je mocný nástroj a v tomto případě má vinu na zkáze celého jednoho rodu.



Húrin je udatný bojovník, jeho minulost je lehce znázorněna v předmluvě a na prvních stránkách knihy. Dozvíme se o něm, jak udatně čelil armádám temnoty, a i samotný Morgoth s ním měl těžkou hlavu. Nakonec se ale přeci jen Morgothova síla ukáže v plném rozsahu a Húrin se stane jeho zajatcem. A aby toho nebylo málo, Morgothovýma očima vidí všechno, co může vidět on sám. Protože až tohle je ten pravý trest pro Húrina. Sledovat, jak kletba uvalená Morgothem pomalu dosahuje svých cílů.


Pohybujeme se v krásné zemi Beleriandu, která je sice z velké části nakažena Morgothovým zlem, ale to nic nebrání tomu si tohle prostředí pořádně vychutnat. Samozřejmostí je, že se budete cítit jako byste sami procházeli lesními cestami, přeskakovaly zurčící potůčky a cítili teplo slunečních paprsků na rozkvetlých loukách. Pokud by na to ovšem byl čas. Teď je na pořadu doba utíkání před zlem, schovávání se v různých úkrytech a shromažďování všech sil, které si ještě proti zlu troufnou. Skřeti prohledávají každý kout a nenechají na živu nikoho, koho nepotřebují. Prostě to, co dělají vždycky.

V příběhu má svou podstatnou část život a putování Húrinovy manželky, dcery a syna. O synovi se dozvíme nejvíce, protože jeho záslužné činy dostaly v pověstech své místo. Ale není to život udatného bojovníka. Je to život kletbou postiženého nešťastníka, který se za každou cenu snaží kletbě vzpříčit. Nepomůže ale ani změna jména, ani změna osobnosti. Dokud bude syn Húrinův živ, nedojde šťastnému konci.

Hodnocení 5/5

J. R. R. Tolkien, Húrinovy děti, nakladatelství Argo (rok vydání 2007, orig. 2007), 204 stran.

7 komentářů:

  1. Popravdě se mi tato kniha vážně zalíbila, i když byla první, kterou jsem od Tolkiena četla - a pak se lehce ztrácela, přiznávám, nicméně mi chybí talent si zapamatovat všechna možná jména, což se pak projevilo i v Pánu prstenů (zlatá Hra o trůny se svým přehledem). :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tolkien je umělec, musím tuhle knížku taky zařadit na můj wishlist. :) Super recenze!

    OdpovědětVymazat
  3. Tuhle si prostě musím přečíst! :)

    OdpovědětVymazat
  4. O tomto díle jsem neměla potuchy, ale zní to skvěle! :)

    OdpovědětVymazat
  5. K Tolkienovi jsem se odhodlala až teprve nedávno, takové ty hrozně moc slavné knihy a autoři mě vždycky děsí, ale Hobita jsem si zamilovala a už se chystám na první díl Pána prstenů a i další jeho knihy (nemůžu se dočkat Silmarilionu), tohle vypadá taky dobře, protože motiv kletby mě hodně láká, mohlo by to být dost silné čtení a to, jak říkáš, že si budu připadat jako bych tam opravdu šla je něco, co na knihách úplně miluju a ne každá to dokáže, takže se k tomu určitě dříve či později dostanu. Děkuji za recenzi, těším se na knihu teď mnohem více! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Tolkiena naprosto zbožňuji a mohla bych si o něm povídat donekonečna. Hodně lidem se líbil Hobit více než Pán prstenů (možná i mně). Podle mě je to tím, že Hobit byl psán pro děti a tím pádem je jednodušší. Každopádně Pán prstenů a Húrinovy děti jsou takový ten střed a za takový ten vrchol bych označila Silmarillion :) Moc pěkný článek :)

    OdpovědětVymazat
  7. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat