pondělí 11. srpna 2014

Já si to s tím ohnutým rohem prostě nekoupím!

Nový týden, nová příležitost si píchnout do vosího hnízda. I když bychom dnes možná mohli být zajedno. Uvidíme. Jako každý čtenář mám rád knihy jak po stránce obsahu, tak po stránce fyzické. A fyzicky mě bolí, když vidím, jak jsou schopní se někteří ke knihám chovat. Nejde mi teď o opotřebení po několikerém čtení. Když jde na knize poznat, že je čtená, vypadá někdy mnohem lépe, než úplně nový kousek. A taky z ní pak dýchá úplně jiná atmosféra. Ale to je něco úplně jiného, o to mi nejde. Můj nápad na článek se zrodil, když jsem přišel do jednoho nejmenovaného knihkupectví, a viděl záplavu žlutých lístků se slevou 10 % až 15 %. Proč jsou všechny tyhle knihy zlevněné? Defekt, poškození, ohnutý roh a další nepěkné věci, které se knihám staly, než se dostaly na pult.

zdroj obrázku: tumbrl

A nejde jen o jedno knihkupectví. Tohle se děje často a na mnoha místech. Tento článek není o tom někoho poškodit, proto nebudu jmenovat. Jako nadšený čtenář chodím do knihkupectví celkem často. Nakupuji sice spíše na internetu (ani tam není jistota kvalitních služeb), ale nákup v knihkupectví je příjemná změna. Někdy se ale člověk nestačí divit, co všechno se takové knize může stát. Nějakou chytrou hlavu napadne ji položit do regálu tak, aby byla neustále trochu otevřená. To je skvělý nápad, každý pak bude chtít knihu, které přední strana trčí až za roh. Naštěstí je pak u ní sleva. Celých 10 %. To je super, za ušetřených 15 korun si pak půjdu koupit novou knihovnu.


Mám i takovou jednu příhodu. Když jsme sháněl devátý díl Malazské knihy padlých, řekl jsem si, že udělám změnu a zajdu si pro ni do obchodu. Když jsem ji konečně našel (v té době ještě všude nebyly), byla v hrozném stavu. Po dotazu, zda bych mohl dostat ze skladu jiný kus, se na mě prodavačka podívala, jako bych spadl z višně. Pak se ale vydala na quest, který měl zaručit mně novou a hezkou knihu a jí +5 k pokaženému prvnímu dojmu, který na mě udělala. Po nějaké době slyším ze skladu pár nepěkných slov, které by určitě neměly slyšet děti a pak tlumené rány, jak některé knihy padají na zem. Paní se asi rozhodla si quest zkrátit, ale takhle to nefunguje. Pak mi donesla druhou knihu, která na tom ale o moc lépe nebyla. Výsledek? Já jsem utratil pár stovek za knihu, která nevypadala hezky, ale prostě jsem si to už chtěl přečíst. Paní dostala dalších -10 k druhému dojmu a pak -50 za chování ke knihám. Jak se na takovou pozici může dostat někdo takový, tomu nerozumím.


Knihy jsou zboží, to chápu. Ale zrovna tady je sakra důležité, aby vypadalo hezky hned na první pohled. Já mám s tímto celkem smíšené zkušenosti. A řešením určitě není slevit knihu o pár korun. Je pravda, že nevím, jak to mají pracovníci v knihkupectví nastavené. Kolik mají času na to a tamto. Asi je to jako všude jinde, málo času na všechno. Ale výsledný dojem nebývá hezký. Ještě, když se na takové místo dostane někdo, kdo nemá ke knihám žádný vztah. Jak se na takové zacházení díváte vy? Nebo jakou máte zkušenost? Klidně to napište, vyřvěte se do světa. Nebo pokud o tom víte něco víc, sem s tím. Já jsem jen vzdálený pozorovatel, kterého baví psát o takových věcech.



10 komentářů:

  1. Já Ti zcela rozumím. Když už za něco ty peníze dám ty, tak chci zboží v odpovídající kvalitě. Přitom u věcí jako jsou boty, oblečení atd. nad tím lidé ani příliš nepřemýšlejí - prodávat odřené boty je přece nehoráznost. A s knihami je to stejné. Jsem na to opravdu pedant, takže poznám každou mikrozměnu na obálce. Prodej se slevou je ale náhodou dobrý nápad. Lepší, než ji prodávat za plnou cenu a snažit se předstírat, že jí vlastně nic není. Lidé, kteří nemají tolik peněz a rádi čtou to naopak jistě uvítají, jelikož v takovém případě se vzhled posouvá do pozadí :)

    OdpovědětVymazat
  2. To chápu, vzhledem k cenám, za jaké se v dnešní době knihy prodávají, jsem schopná se prohrabat (samozřejmě šetrně, ne že bych mohla některým knihám ještě ublížit) celým regálem, abych našla ten jeden výtisk, který nemá ohlý roh, špinavou obálku, poškrábanou obálku ani nic podobného.
    Jiné je to, když kupuji knihy z aukra nebo antivariátu, kde očekávám nějaké nedostatky, ale kterým také cena odpovídá.
    Co úplně nesnáším je, když mají všechny výtisky poškozenou papírovou obálku. Vím, že je to hrozně chatrné a i doma se to podaří natrnout/ohnou/ochmatat, ale u nových knih by to tak nemělo být.
    Byla jsem takhle nucena si koupit Hobita komiks s natrhlou papírovou obálkou, jelikož jiný výtisk neměli a já ho potřebovala jako dar. Dostala jsem 10% slevu... Kolikrát to, co člověk ušetří, nestačí ani zmrzlinu, fakt výhodné!

    Králík v krabici

    OdpovědětVymazat
  3. Jednou jsem si takhle požádala o nepoškozenou knihu. Paní/Slečna za pultem odložila pilníček a zaryla umělé pazoury do obalu, aby se mohla podívat na škrábanec, který se mi nelíbil. Pak knihu hodila z půl metru na regál a oznámila mi, že kniha je naprosto v pořádku, takže nikam nejde. Málem jsem ji probodla tim pilníkem...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je přesně ono! A když napíšu s životopisem o práci v knihkupectví já, tak mám smůlu, protože je prý všude lidí dost. Ale takových jako píšeš Ty a všem je to jedno. Grrr.

      Vymazat
  4. Kdyz si koupim knizku za plnou cenu tak ocekavam ze bude v poradku ale nevadi mi si ve sleve koupit poskozenou knizku :) a ja taky s knizkama zachazim jak s nejcenejsim majetkem co mam a taky me v knihkupectvi nechteji :D

    OdpovědětVymazat
  5. Pracuju v knihkupectví, ke knihám mám láskyplný vztah a snažím se k nim chovat co nejšetrněji. Na druhou stranu mám je v ruce 8 hodin denně 5 dní v týdnu, takže určitým kolizím se člověk nevyhne. Naposledy mi spadla Anna Karenina na palec u nohy. Naštěstí to přežila, ale já půl hodiny kulhala, dobře mi tak. Zvěrstev se ale často dopouštějí samotní zákazníci. V regálech máme kovové zarážky, oddělující písmena abecedy a často nacházím knihu narvanou "obkročmo" na zarážku, takže třeba 10 stránek uprostřed knihy je zničených. Prostě za každou cenu to tam nacpat a je jedno jak. Radši už lidem říkám, ať knížky co si prohlížejí nechají ležet dole na stolíku, že si je zařadím. A každou chvíli registruju, jak zákazníkům nějaká knížka spadne, i na zem.No a pak taky samotná nakladatelství. Obálky typu Žítkovské bohyně nebo Němci od Katalpy - matné papírové bílé! desky knihy - tři zákazníci na to šáhnou trochu zpocenýma rukama (hlavně teď v létě) a je to hnus a už se to dolů nedostane. Jinak řešíme to také nějakou tou slevou z ceny (10-15 %).

    OdpovědětVymazat
  6. Když se zaměstnanci knihkupectví chovají ke knížkám jako dobytci, je to hrozný, nepochybně. Na druhou stranu, nehody se stávají. Já si na svoje knížky dávám pozor, ale paperbacky jsou prostě k poškození náchylnější, a člověk se ani nemusí snažit jim ublížit... Pak je jen dobře, když je ta knížka aspoň ve slevě. Ono není špatný ušetřit i těch pár korun...

    OdpovědětVymazat
  7. Já si trochu zahraju na roli ďáblova advokáta, protože naprosto souhlasím se Žanetou výše. Když jsem před skoro dvěma lety začala pracovat v knihkupectví, a poprvé mi upadla kniha, měla jsem z toho hrůzu. Ale víš co... to se prostě stává. Všem. Jedno, jak na knihy budeme opatrní, jednou za čas ti něco z ruky vypadne, když musíš dělat určitou rychlostí. Časem vůči tomu získáš jistou otrlost.
    Ovšem přesně jak říká Žaneta - většinu defektů mají na svědomí zákazníci. Je to smutné, ale je to tak. Právě pomačkané stránky a rohy většinou, protože to prostě budou do polic rvát násilím. Nebo něco shodí. Nebo si s sebou vezmou děti, a nehlídají je... Nehledě na to, že knihy nevracejí na své místo, ale zařadí je v abecedě jinam, nebo dokonce položí do jiného regálu, kde se jim zachce. Když pak takovou knihu někdo chce, a my ji nemůžeme najít tam, kde má být, tak to pak není pěkné.
    Každý den chodí spousta zboží, které je potřeba přijmout, ocenit, zaklidit, zalokalizovat. Do toho vyhledávání zboží pro zákazníky, prodávání, uklízení rozhrabaných polic/pyramid/všeho možného... Je toho většinou hodně. Všechny neuhlídáš. Fakt přitom není čas prohlížet všechny knížky, jestli nepřibyl nějaký ohlý roh. A když pak přeci jen najdeš nějakou poškozenou knížku, tak s tím nemůžeš dělat nic jiného než dát na to tu slevu 10-15%. Nejspíš se ti to nezdá hodně, ale to už nezáleží na obyčejných zaměstnancích, ale na vedení a i na nakladatelstvích. (Abych ze sebe nedělala chytrou - jsem jenom obyčejný brigádník, žádné vedení, ale tohle jsem si odvodila, takže to může to být trochu jinak, ale bude to nějak podobně.) My od nich ty knížky nekupujeme (většinou), ale máme je tzv. "v komisi" a vyfakturují se až ve chvíli, kdy se prodají. Takže se musíme řídit těmi jejich cenami, není možné dát na to slevu 50%. Máš na výběr - buď si to kup, nebo ne, nikdo tě nenutí koupit poškozenou knihu (přičemž to hlavní, obsah, je nepoškozený) nebo můžeš zajít jinam.
    Pak jsou taky rozdíly v kvalitě. Bídníky od Akademie jsem s sebou vláčela několik týdnů a vypadají pomalu nečteně. Zato jiný paperback jsem normálně přečetla, a vypadá, jako by ho četlo 5 lidí a ještě k tomu u vody.
    A k tomu skladu - nevím, v jak velkém knihkupectvím jsi byl, ale pokud není nějak obrovské, je pravděpodobné, že budou mít spíš podobný sklad jako my, tj. menší. Normální knihy tam vůbec nemáme - takže nemůžeš dostat ze skladu další, je jen to, co je na polici. Jsou tam knihy, které se budou vracet, skříňky zaměstnanců, tašky do zásoby, vysavač, nějaké police, krabice, stupátka apod. Prostě hromada krámů. Chodit se tam nedá, a to, že na tebe něco spadne, je normální. Takže ten rachot vůbec nemusely být knihy.
    Za sebe musím říct, že nemám ráda poničené knihy. V knihkupectví taky vybírám, abych si vzala nějakou pěknou, nepoškrábanou, čistou. Jen bych z toho úplně neobviňovala jenom zaměstance. Já myslím, že hodně z nich má ke knihám hezký vztah, i když se asi najdou i výjimky. Zničené knihy jsou problém, ale nedá se s tím nic moc dělat. Bohužel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tohle všechno chápu. Je mi jasné, že hlavní podíl na tom mají zákaznici. Nemyslím si, že pracovníci knihkupectví chodí po prodejně a krčí rohy. Tak jsem to nemyslel. A ono se to v knihkupectví neliší od ostatních prodejen. V supermarketech taky lidé odkládají salámy mezi pečivo, mléčné výrobky k cukrovinkám a podobně. To je všude, zabránit se tomu nedá (jedině, že by byl všude prodej za pultem, jak tomu bylo kdysi). Víc než 10-15% tomu dát nemůžete, protože člověk nahoře, který z toho má prachy, by tu knihu ze všeho nejraději prodal za stejnou cenu, jako úplně novou. To moc dobře znám, v něčem podobném jsem měl taky tu čest se pohybovat. Možná jsem byl zbytečné útočný na pracovníky, ale ani s nimi nemám nejlepší zkušenost. Na věci to nic nemění. Dokud budou podmínky nastavené tak, aby se a každou cenu (i v případě oklamání zákazníka) prodalo co nejvíc, nebude to jinak. A nehody se stávají každému. Já kdysi uprostřed prodejny jako skladník shodil asi 5 plných bas piva. Z celé chodby byla rázem pivní lázeň. Jako brigádník máš lepší přehled o tom, jak to tam chodí. Díky za komentář. :)

      Vymazat
  8. Ano, je to hnus. Já už to ale skoro neutralizoval tím, že si knihy kupuji na čtečku. A až když zjistím, že je ta kniha fakt skvělá a chtěl bych si ji někdy přečíst ještě jednou, tak se za ní vydám do knihkupectví. Ušetří se tím spousta peněz a i nervů. Přesto jsou i ty elektronické knihy někdy tak nehorázně odfláknuté... Nemluvě o formátování atp. Jednu knihu, kterou jsem si zakoupil přímo ve formátu pro kindle jsem musel VLASTNORUČNĚ opravovat pomocí html (nevím, zda víš, že e-knihy jsou většinou jen slepeniny html souborů s css styly a vším tím harampádím okolo). Asi tolik.

    OdpovědětVymazat